Comunicat de presă

Ce este si cum functioneaza platforma Viespar

In prinul rand, incep prin a sublinia faptul ca Viespar.ro este o platforma, un instrument. Ca majoritatea coplesitoare a instrumentelor nascocite de om, el a fost creat pentru actiuni care sa usureze munca si sa genereze valoare adaugata pentru cei ce-l folosesc. Din momentul in care a fost deschis publicului (oricine isi poate face un cont si poate adauga proiecte), a fost evident faptul ca vor exista si persoane care vor incerca sa exploateze sistemul in vederea obtinerii unor foloase necuvenite.

In momentul acesta, platforma Viespar este folosita de peste 200 de companii diferite, care adauga proiecte. Intre acestea ne numaram si noi, Digital Workforce, agentia care am dezvoltat proiectul Viespar. Informatiile care urmeaza in acest articol sunt raspunsuri la intrebarile (formulate sau nu) de domnul Bogdan Pantoc. Din motive practice, am inclus citate din textele domniei sale, pentru ca informatiile pe care le oferim sa fie mai usor corelate cu chestiunile ridicate de dansul.



Modelul de business este fain si chiar util pentru anumite proiecte. Crowdsourcing, ca despre asta este vorba are mai multe directii. Toate interesante si utile in esenta lor. Unul din fondatori a incercat sa introduca ideea pe piata din Romania. M-am uitat la cateva interviuri/prezentari si chiar lasa impresia ca intelege conceptul. La exemple sta prost, in ambele prezentari vorbeste de Pagini Aurii din Germania, dar cifrele sunt toatal diferite (video 1 la minutul 3.23 si video 2 la minutul 6:30).


Felicitari pentru identificarea corecta a conceptului. De asemenea, ma bucur sa sesizez atitudinea pozitiva de principiu fata de acesta. Intuitia ta este de asemenea corecta si anume noi suntem cei care am introdus prima solutie de crowdsourcing / crowd-labor pe piata din Romania. Facand acest lucru, am invatat multe, astfel incat pot spune ca de ceva timp (de aproximativ 2 ani incoace) chiar intelegem conceptul, nu doar lasam impresia asta. Exemplul pe care l-am oferit in cele doua interviuri (printre altele) se refera la acest studiu de caz. Dupa cum poti vedea in material, apar ambele cifre pe care le amintesc in filmari: in video 1 am spus ca s-au verificat 80.000 firme (ceea ce este corect); in video 2 am spus 20.000, acesta fiind volumul zilnic, pentru ca explicam modul de lucru. In mod evident, as fi putut sa explic mai clar aceste lucruri.


Exemple proprii nu a dat si asta face ca datele oferite sa nu para credibile. In primele 6 luni sa ajungi la 100.000 lucratori si doar 400.000 taskuri rezolvate e cam dubios si nu pare sustenabil. Dar sa zicem ca a adunat pe bune 100.000 ca la cat spam au facut utilizatorii sa faca echipa nu a fost chiar asa de greu. Ca din acestea activi sunt doar o parte nu este chiar atat de relevant.

1. O mare parte dintre proiectele pe care le-am derulat sunt protejate de contracte de confidentialitate, care ne impiedica sa dezvaluim identitatea beneficiarului, precum si setul complet de date pe care s-a lucrat sau obiectivul proiectului.

2. In primele 6 luni de la lansare chiar am ajuns la cei 100.000 de utilizatori inscrisi despre care am vorbit. Faptul ca am procesat doar 400.000 de taskuri este urmarea naturata a mai multor factori:

a) cresterea numarului de oameni din sistem a fost mult mai mare decat ne-am asteptat, astfel incat nu am reusit sa facem suficient de multe vanzari incat sa aducem un volum proportional de proiecte;

b) noutatea conceptului si reticenta companiilor cu care am initiat primele contacte a facut extrem de dificila adaugarea de proiecte noi in sistem; dat fiind insa ca am gandit acest produs ca sustenabil din prima zi, nu am dorit sa introducem taskuri “fantoma”, a caror plata sa nu o putem onora ulterior fata de utilizatori;

c) o buna parte din timpul nostru a fost directionat catre dezvoltarea sistemului (programare, arhitectura), pentru ca totul a fost creat de la zero.

3. In mod evident, nu toti acesti utilizatori sunt activi. In acest sens, ne aliniem datelor comunicate de Amazon Mechanical Turk spre exemplu, care raporteaza aprox. 17% utilizatori activi (au cel putin un task rezolvat in ultimele 30 de zile).



Dar ce te faci cand ai de rezolvat taskuri cu date confidentiale. Spargi proiectul in bucati, il dai random, dar oricum ar fi datele alea sunt confidentiale. Sa nu mai vorbim de o baza de date privata care trebuie validata. De asta exista call centere si companii care fac anumite activitati. Ai nevoie de siguranta datelor iar aceasta este complicata in Romania si cand platesti. Luand in calcul asta, deja proiectul se limiteaza foarte mult si multe taskuri nu ai de unde produce. Evident, vorbim totusi de taskuri normale si care aduc un plus de valoare companiei. Ca iluzii poti crea cate vrei… si acesta a si devenit modelul de business. Desi inclin sa cred ca acesta era de la bun inceput.


Iti dau un singur exemplu: ai de digitalizat un document confidential (o fisa medicala scrisa de mana). Folosind un algoritm, pagina A4 scanata se poate fragmenta in imagini care contin 3-4 randuri de text, care sunt oferite spre digitalizare unor persoane dierite. Astfel, la digitalizarea unei pagini pot lucra ~10 persoane diferite, niciuna dintre ele nestiind de cealalta si ne-avand imaginea completa a proiectului la care lucreaza. Un lucrator avea poate numele persoanei, altul ceva informatii despre starea de sanatate a acesteia, insa fragmentarea datelor determina inutilitatea acestor bucati. Noi nu avem inca aceasta tehnologie intr-o forma finala, motiv pentru care nici nu am derulat astfel de proiecte, desi cereri au existat.

Pana in acest moment (adica la 2 ani de la lansare) au fost procesate mai mult de 4.000.000 de raspunsuri. Intre acestea sunt raspunsuri la proiecte precum: analiza de sentiment, catalogare de imagini, adaugare taguri la produse, completare baze de date, culegere de date, testare aplicatii mobile etc.



         Sub titlul “Ce nu poate oferi Viespar.ro”, sunt enuntate de dl. Pantoc o serie de lucruri, pe care le vom analiza punctual, astfel incat a vedem in primul rand daca sistemul isi propune sa ofere aceste lucruri. Spre exemplu, nu poti acuza o patiserie ca nu vinde friptura de vita argentiniana.


Ipoteza 1. Nu te poate ajuta in promovare si vanzare. - Fals:

Desi titlul este unul general, continutul paragrafului trateaza lucuri foarte specifice. Da, Viespar nu este construit sa-ti genereze vanzari directe sau sa-ti ofere un trafic de calitate pe site. Totusi, Viespar te poate ajuta in promovare si vanzare, prin metode precum: generare de leaduri (exemplu: utilizatorii Viespar sunt intrebati daca au in cercul de cunostinte persoane care doresc sa-si cumpere o masina in urmatoarele 3 luni); imbunatatire baza de date prospcti prin culegere de date (exemplu: ai o lista cu magazinele online din Romania si vrei sa le pui manual pe categori, pentru a le face oferte personalizate).


Ipoteza 2. Nu te poate ajuta in SEO. - Fals:

Prin Viespar poti realiza actiuni cu impact dovedit in zona de SEO, precum: crearea de continut relevant, adaugarea de taguri pe imagini, rafinarea rezultatelor pe care site-ul tau le genereaza in urma cautarilor, identificarea paginilor cu continut nerelevant din site (vezi studiu de caz eBay) etc. Legat de exemplul oferit in articolul domnului Pantoc, din nou, realitatea este diferita fata de concluzia domniei sale: CTR-ul in SERPS este cotat drept unui dintre cei mai importanti factori de ranking in 2014, iar un numar suficient de oameni care sa caute pe Google brand-ul firmei tale pot influenta aceste rezultate.


Ipoteza 3. Nu te poate ajuta in Reputation Management (ORM) - Fals:

In mod clar, doar prin Viespar nu poti schimba lumea sau cum te percepe aceasta. Din rezultatele campaniilor care s-au derulat dea lungul timpului in Viespar cu acest obiectiv, putem spune insa ca adaugarea in strategie a componentei de Viespar a facut diferenta de multe ori intre campaniile lipsite de succes si cele care si-au atins obiectivul. Reiterez pe aceasta cale comentariul din introducere: Viespar este un instrument si doar o mica parte din campaniile care ruleaz ain el sunt controlate in mod direct de creatorii lui.


Ipoteza 4: Nu te poate ajuta in creare de sondaje - Fals:

Daca prin “sa te ajute in sondaje” intelegem ca asteptarea de la Viespar este livrarea unor rezultate statistice relevante la nivel national, atunci ipoteza este adevarata: Viespar nu se poate substitui uei institutii de sondare a pietei, ce dispune de metodologia necesara. In fapt, Viespar nici nu a fost construit pentru asta si nici nu si-a propus vreodata sa fie o astfel de solutie. Dar: Viespar te poate ajuta in sondaje, atata timp car prin ‘ajutor” intelegi exact ce scrie in DEX, adica o activitate de sprijinire a unui efort, demers ori actiune in general, pentru atingerea unui obiectiv.


Ipoteza 5: Nu te poate ajuta in analiza sentimentului unui articol - Fals:

Analiza de sentiment de catre operatori umani se face si prin crowdsourcing si se face chiar bine. Dificultatea demersului este data de definirea cu exactitate a unor criterii de selectie: cand un rezultat este pozitiv, cand este neutru si cand este negativ. Mecanismele de asigurare a calitatii sunt multiple, astfel incat rezultatele obtinute sa fie cat mai relevante:

a) fiecare item (tweet, articol, post de facebook etc) este analizat in mod separat de 3-5 persoane;

b) raspunsurile sunt agregate si se elimina in mod automat “aberatiile”, adica daca 3 persoane au spus “pozitiv”, una a spus “neutru” si una “negativ”, se ia in calcul un scor de vizilitatea matematic, “intre pozitiv si neutru, dar mai aproape de pozitiv”;

c) persoanele care ofera in mod repetat raspunsuri “aberante” sunt eliminate din proiect, adica nu mai primesc taskuri no;

d) itemii cu raspunsuri neconcludente sunt reintrodusi in sistem, pentru a se obtine mai multe pareri.

Tot procesul este automat si extrem de eficient. Un alt avantaj pentru companii este scalabilitatea: ai de analizat 100 de itemi astazi si 10.000 maine? Nici o problema pentru un sistem de crowdsourcing.



Ipoteza 6: Nu te poate ajuta sa cresti relevant in Social Media - Fals:

Cei care folosesc in mod corect sistemul Viespar pentru campanii de Social Media nu pun “mii de utilizatori sa dea like de nebuni la diverse pagini/ articole”. O abordare corecta, folosind acest instrument presupune utilizarea share-ului dat de acesti oameni ca metoda de atingere a prietenilor lor interesati de produsul tau. Bineinteles, se aplica pe anumite categorii de produse, de consum mai larg. Spre exemplu, prin Viespar pot face un task in care ofer 2 centi fiecarui utilizator de sex feminin din Brasov care posteaza pe pagina sa de facebook un link spre oferta mea de produse pentru slabit. In alta ordine de idei, Google+ este considerat cel mai important semnal social pe SEO.

 

 

BONUS: In alt articol, dl. Pantoc ofera exemple de taskuri in care cei care le-au adaugat solicita actiuni ce incalca termenii unor site-uri sau servicii. Spre exemplu, un advertiser a solicitat in platforma ca oamenii sa intre pe site-ul lui si sa dea click pe reclamele Adsense. In sistemul Viespar exista urmatoarea dinamica a lucrurilor:

a) orice persoana se poate inscrie pentru a adauga taskuri in sistem, respectand termenii si conditiile platformei. proiectul adaugat intra live in platforma imediat.
b) in cazul in care acest proiect contine actiuni ofensatoare sau cu care oamenii nu sunt de acord, acestia il pot raporta catre platforma. la un numar suficient de raportari, taskul se suspenda automat si un operator de la noi verifica proiectul. 
c) in cazul in care este evidenta reaua-vointa a celui care a propus taskul sau faptul ca acesta incalca termenii platformei, taskul este sters si furnizorul penalizat sau chiar inlaturat din sistem.

 

 

Back to Top